Tuesday, July 7, 2009

Kampung Buah Pala, Onar Tsu Koon Mencekik Guan Eng

Bebanan yang terpaksa ditanggung oleh Ketua Menteri Pulau Pinang ini amat besar. Kemungkaran yang dilakukan oleh kerajaan negeri di bawah pimpinan Koh Tsu Koon kini terpaksa dihadapi oleh kerajaan negeri sekarang. Namun di sebalik kekecohan itu, media arus perdana terus memainkan peranan memutar belitkan fakta dan cuba memainkan isu perkauman untuk menekan kerajaan negeri sekarang.

Ada pun isu pengambilan tanah Kampung Buah Pala ini telah dimulakan oleh kerajaan negeri BN di bawah pimpinan Dr Koh Tsu Koon. Sebarang isu pengambilan dan pampasan tidak pernah dibincang dengan penduduk Kampung Buah Pala. Projek itu kemudian dianugerahkan kepada Tang Hak Ju untuk dimajukan. Segala dokumen pengambilan telah disediakan dan diluluskan.

Malangnya, projek itu dimulakan setelah kerajaan Pakatan Rakyat mengambil alih tampuk pemerintahan. Segala liabiliti terpaksa ditanggung oleh kerajaan negeri sekarang. Secara perundangan, pengambilan itu sah.

Sebab itulah mahkamah tidak dapat menolak arahan pengambilan tanah tersebut. Bahananya, kerajaan negeri sekarang yang terpaksa menanggung kemungkaran kerajaan negeri BN dahulu.Hindraf pula tidak menggunakan akal yang wajar dalam membuat tindakan. Mereka lupa jasa pemimpin Pakatan Rakyat yang membela mereka.

Kumpulan ini sebenarnya begitu bersifat perkauman sehingga tidak memikirkan apa yang sebenarnya berlaku di sebaliknya. Hati kaum India digunakan untuk mencetuskan kekecohan sedangkan mereka tidak mencerita apa yang sebenarnya yang berlaku ataupun mereka tak ingin hendak ambil tahu. Manakala pemimpin-pemimpin BN cuba berlunak dengan pemimpin Hindraf untuk menekan kerajaan negeri Pulau Pinang. Sedangkan Hindraf lupa, kerajaan BNlah yang menggadai tanah mereka dengan harga yang cukup murah tanpa rundingan. Pemimpin Hindraf hanya menggunakan emosi bukan fakta untuk melakukan sesuatu.

Apakah kerajaan BN akan membela kaum India apabila mereka kembali berkuasa di Pulau Pinang?Kalau mengikut secara perundangan, tiada apa-apa yang dapat dilakukan oleh Lim Guan Eng. Mahkamah sudah memutuskan yang pengambilan tanah itu sah. Apa yang perlu dilakukan oleh Lim Guan Eng adalah menceritakan kepada penduduk Buah Pala bahawa kerajaan negeri BN dahululah yang bersikap kejam kepada mereka. Sepatutnya mereka berdemontrasi di hadapan rumah bekas Ketua Menteri, Dr Koh Tsu Koon ataupun di hadapan rumah Najib Tun Razak. Bukan di hadapan pejabat KM kerana beliau tidak bersalah.Namun kerana kemuliaan hati KM Pulau Pinang sekarang, beliau telah menulis surat kepada PM supaya diberi sedikit pertimbangan kepada penduduk Buah Pala.

Malangnya, PM lebih suka melihat menghukum KM sekarang di atas kesalahan orang lain. Yang penting bagi Najib adalah rakyat membenci kerajaan negeri sekarang dari melihat penduduk Buah Pala diberi keadilan. Slogan Najib patut diubah, BN didahulukan, rakyat ditekan.Pada pendapat penulis, Guan Eng tidak sepatutnya berbuat demikian. Ini menunjukkan beliau menggesa kerajaan persekutuan mengatasi mahkamah. Biarlah penduduk Buah Pala yang membuat demonstrasi ke atas kerajaan persekutuan.

Jika mereka masih menekan kerajaan negeri, tidak ada apa yang dapat dilakukan kerana Guan Eng harus menerima keputusan mahkamah.Kepada parti-parti Pakatan Rakyat,mereka tidak perlu lagi mengikut telunjuk Hindraf. Kumpulan ini tidak memberi nilai tambah kepada kebaikan dan kesejahteraan rakyat Malaysia. Apa yang menjadi matlamat mereka ialah meletakkan kaum mereka di atas dengan apa cara sekali pun, biarpun terpaksa membuat kekecohan dan melakukan kezaliman. Kumpulan yang berbau perkauman yang ekstrim ini harus diharamkan dan dimusnahkan kalau kita ingin lihat rakyat hidup dalam harmoni.

Sumber

No comments:

Post a Comment